Friluftstips Vintervandring | Höga Kusten Winter Hike

FRILUFTSTIPS

Du behöver inte vara någon friluftsexpert för att följa med ut på Höga Kusten Winter Hike. För många är detta faktiskt första gången som man övernattar i ett tält på vintern då man bor i länder där det knappt kommer någon snö. Vi har haft deltagare från Hong Kong, Bolivia och Mexico så om du kan läsa detta så är du redan mer van vintern än många av övriga deltagare.

Men det betyder inte att det inte går att göra friluftslivet mer bekvämt. Innan vi ger oss ut kommer vi gå igenom grunderna inom friluftsliv på vintern och under äventyret kommer friluftsföretagen att hålla små kurser och seminarier, klicka här för att läsa mer om dessa:
Friluftsskolor och seminarier >>

Vill du vara än mer förberedd, varför inte ta några minuter och kolla igenom filmerna nedan. Passa även på att uppdatera dina kunskaper kring säkerhet, man vet aldrig när det kommer till användning.

Så klär du dig för vinterturen.

Så kan du packa din ryggsäck.

Så sätter du upp tältet.

Så förankrar du tältet på vintern.

Så sover du gott utomhus.

Så väljer du sovsäck.

SÄKERHET

Höga Kusten Winter Hike är ett relativt säkert äventyr men om man har otur kan olyckan vara framme precis som vid de flesta vistelser i naturen. Det är alltid viktigt att ha koll på varandra och sin utrustning samt att inte utsätta sig för onödiga risker. Nedan har vi listat de vanligaste åkommorna under ett vinteräventyr samt vad man kan göra för att förebygga dem.

1. NEDKYLNING

Nedkylning är den största faran under en vintertur. Om man “bara” fryser så bör man inleda med att röra på sig. Om inte det hjälper följ dessa tre steg.
1) Se till att ni kommer i skydd för väta och vind.
2) Ta på torra kläder och förstärka med värmeplagg. Gärna sovsäck.
3) Ge varm söt dryck.
Är en person ordentligt nedkyld ska absolut inte sätta personen framför en stark värmekälla som en kamin eller en brasa – den påfrestning det ger på inre organ kan innebära direkt livsfara.

2. VÄTSKEBRIST

Stora mängder vätska försvinner när du rör på dig men även när du andas ut. Därför måste du dricka extra mycket under vintertid, gäran 4-5 liter per dag. Det hjälper inte att dricka stora mängder få gånger utan försök dricka 2 dl ofta. Din urin ska vara mycket ljusgul, näst intill ofärgad. Mörk urin och även huvudvärk är två tecken på vätskebrist.

Om du känner dig konstant kissnödig kan det vara så att du är nedkyld och kroppen gör  sig av med vätska. Då ska du omgående förstärka med värmeplagg.

3. LOKALA KYLSKADOR

En lokal kylskada kan kännas som en stickande smärta övergår i känslolöshet. Det är inte säker att du känner smärtan, t.ex vid hård blåst eller i stressade situationer. Huden blir kall och vit (vit fläck), men är inte hård och kan fortfarande förskjutas mot underliggande vävnad.

Så gör du:
Kom i skydd för vinden
Förstärk klädseln
Drick söt, varm dryck
Var i rörelse
Värm med egen eller kamrats kroppsvärme, hud mot hud. OBS! gnugga inte!
Förfrysning i ansiktet värms med hand.
Förfrysning på hand värms i armhåla innanför klädseln.
Förfrysning på fot värms i kamrats armhåla eller mot kamrats mage innanför klädseln.
Fortsätt behandling tills känsel, färg och rörelseförmåga återkommer.
Skydda skadan mot återförfrysning.

4. STILLA EN BLÖDNING

Under Winter Classic kommer du säkert använda kniv och vid nattlägren även använda yxa för att klyva ved. Om någon skadar sig ska du:

1. Höj den blödande extremiteten och stilla blödningen genom att med fingrar eller handflata trycka mot såret för att stoppa blödningen. Låt en rikligt blödande person ligga ner genast.

2. Ring nödnumret 112 om du bedömer att det är nödvändigt.

3. Om du har förband till hands, lägg ett tryckförband på det blödande såret.

4. Stöd den blödande extremiteten i högläge.

5. Kraftig blödning kan leda till ett allvarligt tillstånd. Lägg den skadade med benen i högläge, tala lugnt, skydda mot kyla och håll honom under uppsikt tills du kan ge ansvaret till en professionell vårdare.

5. FÖREBYGGANDE ÅTGÄRDER

På morgonen:
– Börja dagen torr, varm och mätt.
– Kontrollera kläder och utrustning.
– Planera tid för pauser och måltider.

Medan du är ute:
– Växla tempo beroende på kyla och väder.
– Anpassa kläder efter omständigheterna – är allt torrt?
– Var uppmärksam på allmäntillstånd medvandrare
– Kolla händer, fötter och ansikte (vita fläckar/känselbortfall).
– Ät och drick med jämna mellanrum.

På kvällen
– Sköt om personlig hygien.
– Inspektera händer och fötter.
– Massera gärna fötter och smörj in händer med fet salva för att undvika självsprickor

6. HÅLL KOLL PÅ DIG SJÄLV OCH ANDRA

Ett bra sätt att undvika nedkylning och kylskador är att under vandringen löpande stämma av läget med dig själv och med kamraterna. En förutsättning för en trevlig och säker tur är att du alltid är torr, har en komfortabel kroppstemperatur och är mätt.

Ställ dessa kontrollfrågor:
– Har ni ätit och druckit regelbundet?
– Har ni rätt klädda? Svettas ni? Fryser ni?
– Är kläder och kängor torra?
– Har ni känsel i fingrar och ansikte?
– Har ni känsel i tår och fötter? Ta av kängor om ni är osäkra.

Vidta åtgärder omgående om ni behöver göra något! Skjuter ni upp något riskerar situationen förvärras och ni får större problem senare under vandringen